Zire 71 Photo of the day!
|
|
|
wWednesday, April 26, 2006 |
|
|
|
Featuring the works of Moed Latif - 3
Featuring the works of Moed Latif - 4
Yesterday was one of the luckiest days of my life…
An executive producer friend on mine called me yesterday. He asked me a favour. He asked me and a journalist friend from a major Malay dailies to watch a movie his company helped to produce.
I was told I cannot say much about the film, so I won't. But the thing is… All I can tell you is… I've just watched the one of the most beautifully made Malay (or should I say, Malaysian?) films of recent times (there are cringe-worthy scenes of course, but I guess it's a chick-flick of sort... jadi scene-scene macam ni kena ada. Nak buat macam mana, kan?) There are times when I felt like crying. The experience I had last night was like what I had when Yasmin asked me to watch Sepet just moments after it was freshly edited. I think this movie is going to be a hit amongst film buffs. They will like scenes where there are beautiful shots of KL like they have never seen before. And the timing of some of the shots… Sujudddddd! (ini bahasa adik-adik, so you Taliban wannabes, please don't misquote me). You will understand what I'm saying here when you take into consideration the concept of time in this movie. And guess what? This movie is even colour coded. Sapa nak jawab?
Watch this space for updated of the movie. When the time comes, I will tell you more about the movie.
--
Berikut adalah tulisan Fadz sepertimana yang ditulisnya dalam yahoogroups filemkita:
Sesuatu dari blog Faisal Tehrani. Aku terlopong bila baca. Aku boleh bayangkan drama radio satu dengan lagu padang pasir Arab (bukan Islam) di belakang pada setiap sepuluh saat, atau sebuah lagu versi Filem Negara Malaysia yang diketuai pakcik2 pakai ketayap dan menunggu untuk negara OIC bersatu. Serius, aku terus terang, I will never watch this movie version if its out (I remember Sembilu2005!). Faisal sekurang-kurangnya letaklah tanda imej yang kuat dari guna dialog saja memanjang, ni nak ikut stail drama kita yang berabuk ni buat apa? And he talks about mis-en-scene and film stuffs?
Memang filem pun ada pelbagai mazhabnya, dan aku percaya inti Akmal pada malam Sabtu di ASK apabila berbicara Malaysia mempunyai sinemanya yang tersendiri, tetapi aku tak boleh percaya bila orang dan isi di dalamnya boleh jadi bigot yang terang-terangan bila sesebuah filem itu tidak mengikuti citarasa mereka. Ya, filem adalah lapangan yang menggoncang, merunsing manusia, secara propaganda atau saja mahu meluaskan satu isu. Tetapi cara penggunaan bahasa filemlah yang membuat filem itu boleh hidup sampai bertahun-tahun. Membaca bahasa filem sebenarnya semua penonton Malaysia menyedarinya dalam Gubra kerana itu kita boleh lihat siapa yang tersinggung dan siapa tidak, tidak ada maknanya penonton kita buta pada bahasa filem. Tidak ada, penonton kita bukan bodoh (kawan saya hanya betulkan, Gubra perlu diberi rating 18PL dan bukan U, ia tak sesuai untuk remaja bawah 18). Gubra memang dibuat untuk itu, untuk 'mengubrakan' orang Islam yang biasa yg selalu letakkan diri mereka dalam 'safe spot' (dan adakah Akmal dan Raja Azmi tak sedar bahawa banyak filem Iran juga melakukannya tetapi dalam konteks budaya mereka?), dan sedar banyaknya dosa yang kita dah lakukan yg sama saja seperti agama lain, yang hanya kita perlu sedar untuk memohon kemaafan Allah dan syafaat Rasulullah s.a.w. kerana ketidakkemahuan kita memahami orang lain selain kita (ya, bila kita tengok satu-satu tu teruk, kita terus tuduh orang/perkara tu masuk neraka, siapa kita untuk menghukum insan Tuhan dan apa yang ditentukan Tuhan? Adakah kita Tuhan ada kuasa menghukum?). Itu saja keinginan Gubra (kerana itu Kak Min berkata tentang kemaafan). Jadi yang tidak suka dengan struktur bahasanya, bencilah Gubra, dan yang suka, sukalah Gubra. Perkara ini penting dan saya seronok ia telah pun berlaku kerana saya percaya, filem ini mungkin dicemuh bertahun lamanya, tapi pada satu masa di masa depan, ia akan diangkat (seperti biasa) seperti yang berlaku dengan Citizen Kane, sebuah filem yang dicemuh masyarakat waktu itu tapi kini, antara filem terpenting di dunia.
---
Jika aku ini Iblis
Jika aku ini Iblis, aku akan gunakan manusia berdarah panas dengan idealismenya untuk menggunakan agama ke arah kebencian. Aku akan minta mereka untuk menggunakan kitab-kitab suci yang ada untuk membenci sesama manusia. Ayat-ayat suci agama akan dijadikan senjata bicara mereka. Akan aku saluti wajah mereka dengan topeng kealiman. Biar ramai pengikut mereka nanti yang terdiri dari manusia-manusia yang sentiasa hauskan kebenaran. Biar ajaran pengikut-pengikutku ini nanti akan membuatkan ramai manusia membenci sesama mereka. Biar manusia terus menzalimi, membunuh dan berperang demi agama yang mereka anuti. Biar mereka fikir bahawa mereka bukanlah bersaudara, tetapi berpuak-puak yang saling mencurigai. Biar mereka semua dihancurkan melalui dogma yang mereka anuti, yang tak perlu aku belitkan, tapi akan dibelitkan oleh mereka sendiri - Si pengikut-pengikutku yang bertopengkan wajah malaikat itu...
posted by Nizam Zakaria
at 11:02 AM |
|
|
|
|
|
|
|
|
wMonday, April 24, 2006 |
|
|
|
Featuring the works of Moed Latif - 1
Featuring the works of Moed Latif - 2
Muid Latif is one of local creative senior web spinner, working almost 6 years in web agencies with clients like Petronas, Maxis, Microsoft, MSC, Toyota Tribe, Bank Negara, Alla Fonte, KLue, Anuar Zain and few others to name. His enthuasium and passion in digital art & design set him to be recognized internationally, including being final judges for the Philippines Web Awards, exhibiting his artwork over Asia and been featured in design publications. He is a strong supporter in the digital design community, a mentor and been volunteering in charity events. Make contacts with Muid today.
Muid Latif, merupakan pereka senior kreatif yang mempunyai pengalaman dalam industri rekaan web hampir 6 tahun. Beliau bekerja dengan agensi web terkemuka di Malaysia dan di Singapura dengan klien seperti Petronas, Maxis, Microsoft, MSC, Toyota Tribe, Bank Negara, Alla Fonte, KLue, Anuar Zain dan sebagainya. Minat mendalam terhadap seni lukis dan seni reka telah menjadikan beliau seorang artist dan juga designer yang aktif dalam komuniti rekaan digital. Beliau mewakili Malaysia dengan menjadi juri dalam Anugerah Web Filipina dan banyak melibatkan diri dalam pameran seni digital di Malaysia dan serata Asia disamping meluangkan masa dengan menjadi sukarela amal.
http://www.moedlatif.com
---
Adakah Sepet dan Gubra pencemar budaya?
I just can't begin how infuriated I was with Akmal Abdullah and Raja Azmi after watching 'Fenomena Seni' on TV1 at 9.30 PM last night. The title of the forum: Adakah Sepet dan Gubra pencemar budaya?
Akmal Abdullah just can't keep himself cool. He is an angry individual full of hate. Raja Azmi giggled like she's a 14 year old girl and I thought this is one of the scariest things I've watched on TV after The Grudge was shown on ASTRO. And asking David Teoh for his opinion whether the said two movies has the ability to taint our culture?
Jadi budaya siapa yang tercemar? So whose culture were the panels discussing last night? I'm left wondering if the panels were actually talking about the Malay culture or the Malaysian culture as a whole. I know how difficult it was for Pak Hassan Muthalib to put a Malaysian perspective into the discussion when he was often interjected by Akmal Abdullah.
According to TV Smith, Akmal Abdullah, "By his own admission, he has only read the review." Whattt??? This is outrageous! I was told that he didn't go to any of the international movies showcased at FINAS and yet deemed the movies shown there as 'lucah' (porn). And now, horror of horrors, he didn't even watch Gubra and seems to have to say about the movie? What is wrong with this guy?
Raja Azmi and Akmal Abdullah just don't know what they are talking about and they were especially revolting when they started playing the race and religious cards.
I can't believe my ears when I heard Akmal Abdullah used the word 'kafir'. And the audacity of Raja Azmi when she said Malaysia belongs exclusively to the Malays, by stressing that Malaysia is a Tanah Melayu (Malay's land).
Shame on them!
To tell you the truth, I've never seen Malays who are as kurang ajar like Akmal Abdullah and Raja Azmi. So kurang ajar I felt so ashamed of myself that they are actually Malays.
Please also read:
Benjamin McKay: Silencing The Lambs
Utusan: Fenomena Seni Belasah Yasmin
Suraya Al-Attas on Saturday: Smugly declaring their bigotry
Blogs:
MyAsylum: The film that has Gubra-fied a nation
Dunia Vovin: SI PEMIKIR MORALIS MAHU MENJADI JUARA
Kakicucuklangit: FORUM: Pencemar Kepala Hotak
The meesh experience: Sepet dan Gubra: Pencemar Budaya?
TV Smith: Gubra
Attack of the SKYM!: ADA APA DENGAN SEPET & GUBRA?
Api-Gelap: manusia mungkin tidak suka berfikir a.k.a. manusia jumud II
Fungus in the milk: the reality sickens me
Ted: Muhibbahnya Kita
Read what other bloggers have to say about Akmal Abdullah and his antics:
Fadz: Titik Pertemuan Pengkritik & Pembikinan Filem Serta Encik Kamal Ishak
Ted: Krtitikus jumpa pembikin filem
Afdlin Shauki: WHAT DOESN'T KILL ME, MAKES ME STRONGER!
The Clouded Moon: Indie or not indie, who cares?
Read a few scathing articles on Gubra:
Faisal Tehrani: Gubra Yang Sesat Lagi Menyesatkan
Faisal Tehrani: Mengapa Saya Cemuh Gubra
Mahaguru58: Gubra, an attempt to brainwash the Malaysian Cinemagoers
posted by Nizam Zakaria
at 2:21 PM |
|
|
|
|
|
|
|